[Poll] Een idee omdat We (Willen) Werken

Twitter is al zijn facetten is een geweldig platform en wordt dezer dagen natuurlijk ook gebruikt als medium voor de werkzoekenden onder ons, en de bedrijven die jobs aanbieden. Nu is het me daar soms een hutsepot van jewelste, met veel informatie en weinig filters op vacature gebied. De opties zijn de grote spelers volgen, zoals @cultuurjob en @vacaturedotcom, maar als je nu bijvoorbeeld een duizendtal volgers hebt, mis je regelmatig hun updates. Toen ik werkzoekende was, had ik een column in mijn tweetdeck met bepaalde zoektermen, zoals “job”, “vacature” en enkele andere termen. Onmiddellijk presenteert zich daar één groot nadeel: de term “job” is volledig irrelevant wat België betreft, en “vacature” is redelijk dubbel gezien het op alle Nederlandstalige landen van toepassing is.  Kort samengevat eindig je dus met een hele resem toffe jobs in New York, Almaarden en Breda.

Veel jobs worden bovendien niet door “Jobsites” gepost, maar door Angela van HR die in het bedrijf werkt dat een vacature heeft. Als zij “Gezocht, nieuwe HR business partner” op haar twitterfeed plaatst, kan je zoveel zoektermen lopen hebben als je wilt, tenzij iemand van jou followers het RT’ed, is de kans dat je het ziet nihil.

Hoe kunnen we zoeken naar werk op Twitter dan makkelijker maken? Heel simpel: een afgesproken hashtag voor Belgische (Vlaamse) vacatures. Zou dit werken? Ja, naar analogie met #JobFairy, kan ik u garanderen van wel. In Ierland wordt deze hashtag gebruikt om het onderscheid te maken tussen Engelstalige jobs die zich op het groene eilandje bevinden, en het concept loopt ondertussen al een jaar en half met succes. Mijn gedacht daarover kan u hier lezen.

Natuurlijk zijn er enkele voorwaarden om dit idee te kunnen laten werken:

  • Het algemeen gebruik van de hashtag voor vacatures;
  • En belangrijker: het gebruik hiervan door de Vacature’s en Cultuurjob’s van deze wereld aan te moedigen.

Het is pas nadat zulk een term algemeen bekend is en gebruikt wordt, dat het een succesvol plan kan zijn om ons digitale mensjes te laten werken. Want We (Willen) Werken. Zoveel is zeker.

Mijn train of thought hierover op Twitter vandaag, presenteerde al meteen de eerste uitdaging. Mijn voorstel voor #BEwerkt is allesbehalve een goed idee (met dank aan Nektapijt) gezien de hastag courant gebruikt wordt. Daarom moeten we nu allemaal samen op zoek gaan naar een goede term. Vandaar de Poll bij deze post, die de voorstellen bevat van, jullie, de digitale mensjes. Mag ik u ook dan aanmoedigen de hashtag volop te gebruiken nadat we hem bepaald hebben? De werkzoekenden bedanken u alvast.

Advertisements

4 thoughts on “[Poll] Een idee omdat We (Willen) Werken

  1. Creativeskills.be (@creativeskills) says:

    Hallo! Op het eerste zicht lijkt dit een goed idee en ook bijzonder handig voor de jobzoeker. Maar helaas spelen de wetten van de economie hier mee. Waarom zou een Vacature.com, Jobat en zelfs niche-spelers zoals Creativeskills.be (dat zijn wij!) en Cultuurjob dit initiatief willen ondersteunen? Onze vacatures zouden immers op één hoop worden gegooid, samen met vacatures van individuele bedrijven. De jobzoeker zou dan op één plek terecht kunnen (een derde partij die deze jobtweets verzamelt) waardoor de connectie tussen jobzoeker en merk (Vacature.com, Jobat,… zijn consumentenmerken) verloren gaat en een nieuwe derde partij top-of-mind wordt (wat bv. Indeed.com poogt te doen). Tenslotte zou er ook bijzonder veel misbruik van deze hashtag worden gemaakt waardoor er veel ruis zal ontstaan wat de hele opzet teniet zal doen. Opnieuw, een leuk idee – maar aangezien niet alle partijen (jobzoeker en job boards,…) er voordeel kunnen uit halen – zien we het niet meteen slagen.

    1. sNarah says:

      Ik kan me inderdaad akkoord stellen met jullie feedback, maar toch geloof ik dat het verkeer naar de betrokken site zal blijven gaan: uiteindelijk is het 1 kort Twitter bericht, met link om op door te klikken naar de vacature in kwestie. Het is *zeker* niet de bedoeling om een losstaande site te creëren waarop de vacatures integraal te lezen vallen, integendeel. Eerder een hulpmiddel om onderscheid te maken tussen vacatures die België betreffen.

  2. Savooi says:

    Gelukkig hangt het succes van Twitter niet af van wat bedrijven ervan vinden of ermee willen bereiken. Die zullen wel inpikken als de échte gebruikers dit idee doen werken. Pun not intended.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s