Den Dag Des Oordeels – 14/10 – Il faut cultiver le jardin

Om zwaarmoedig te beginnen op zen Voltaire’s (toepasselijk gezien NT Gent vandaag Candide speelt in première) en in aanloop van Den Dag Des Oordeels, mijn enige epistel over de aankomende verkiezingen. Misschien eerder een pleidooi, dan een epistel, gericht aan u, de burger van ons bescheiden landje. Het landje dat sinds een jaar ook terug het mijne is en dat mij bang maakt. Niet de natie am sich, maar het volk en haar gedachtegoed. Het matig racisme en de onverdraagzaamheid die serwoordigs zonder gêne alom aanwezig zijn. De Bange Blankeman leeft.

Dus ik vraag u iets. Stem goed, deze zondag. Stem voor de partij of het gedachtegoed dat u aanstaat. Stem voor de kop die u wel sympathiek vindt. Het is uw verworven recht om deel te nemen en op lokaal niveau uw stem te geven. Laat alsjeblief die verdomde anti-stem achterwegen, als u malcontent bent en op geen enkele partij wilt stemmen, doe het dan anders. Ongeldig stemmen gaat, het is uw goed recht evengoed als het stemmen zelf. En het is verdacht simpel: kopstem van 2 verschillende partijen en ‘t is om zeep. En als u blanco stemt, gaat die stem niet langer naar de meerderheidspartij dus hoeft u zich daar ook al geen zorgen meer over te maken.

De reden waarom ik eerder de Bange Blankeman vermeldde, is omdat ik de voorbije weken verschillende malen een (voor mij?) nieuw fenomeen heb moeten aanhoren. Een matig aanwezig racisme, een ongenoegen met de Waalse landgenoten en een algemene boze blik richting alles wat niet Vlaams en blank is. Op toch op alles wat niet Nederlands praat. Nu begrijp me niet verkeerd, ik leef ook in dit landje en bemerk ook de problematieken. En ik zeg niet dat alles goed verloopt. Maar vingers wijzen en boos kijken, vormt zeker geen goede oplossing. Vloeken op Franse oproepbrieven en dames in hoofddoeken, zorgt alleen maar voor meer conflict en -erger – een pak meer haat tegenover onze medemens. Die in alle eerlijkheid gewoon een beter leven probeert op te bouwen, net zoals u en ik. Want – en ik mag mezelf expert ter zake noemen – je leven achterlaten en ergens anders opnieuw beginnen, is fucking moeilijk. Niet iets dat zomaar losjes besloten wordt. En dat aanpassen, ja tuurlijk, maar soms neemt het leven de bovenhand, is een job belangrijker dan Nederlands leren en is religie moeilijk af te zweren. Zo gaat dat nu eenmaal.

Voorlopig ben ik de “Ik ben geen racist maar…” en de “Aanpassen moet” even beu maar helaas blijven die na de verkiezingen ook aanwezig. Maar het is ook onze eigen verantwoordelijkheid om onze eigen tuintjes in orde te houden en het terras open te stellen voor gasten, voor een frisse pint en een straffe portie moules frites. l faut cultiver le jardin.

Dus, stem goed, beste kameraad, en stem voor verdraagzaamheid. We kunnen het gebruiken. Anders veranderen we allemaal snel in die bange Blankeman. En daar zou ik heel triest van worden.

Leave a Reply

