Het abonnement op @DeStandaard

Creative Commons – NS Newsflash

Een tijdje geleden deed De Standaard een actie waarbij je een maand lang gratis de krant in de bus kreeg. Nu lees ik wel graag de papieren versie, dus vroeg ik dit aan, nadat ik netjes de kleine lettertjes gelezen had of dat die actie daarna automatisch overging in een abonnement (ik heb mijn lesje geleerd uit vorige ervaring met “proefacties”). Dat bleek niet het geval, nergens moest ik bankgegevens opgeven, dus vroeg ik het aan.

Vanaf juli kreeg ik dan elke dag netjes een Standaard in mijn bus, en als ik een krant lees online is het wel DS, dus was ik heel content ‘s morgens de courant te krijgen. Na dat maandje proefabonnement, was de brievenbus ‘s morgens leeg en miste ik mijn dagelijkse papieren nieuwsinjectie wel een beetje. Midden augustus belde er dan een marketing dame van DS om  te kijken of ik wou intekenen op een abonnement. Dat leek me wel iets, antwoordde ik, maar gezien ik zo’n dingen liever niet over de telefoon beslis, vroeg ik of ze het aanbod op papier kon zetten zodat ik er eens over kon nadenken.

Een paar dagen later stak er een brief met DS hoofding in de bus, die ik verticaal geklasseerd opzij legde. Hemzelf was nog maar net begonnen aan een nieuwe job, dus was het even afwachten tot het eerste loonbriefje ons bereikte om te controleren of elke dag een papieren krant geen overbodige luxe was. Op 1 september stak er opeens een weekend editie in mijn bus, met mijn naam op. Huh? Had er iemand mij een leuk cadeautje gegeven?

Toch maar eens die brief opendoen dan.

Geachte,

Naar aanleiding van ons telefonisch gesprek heeft u een abonnement genomen op onze krant. Ik verwelkom u dan ook graag als nieuwe abonnee! (…) Met bijgaand overschrijvingsformulier kan u de betaling snel in orde brengen. (…) PS: uw ordernummer is xxxx, de startdatum van uw abonnement is 01/09/2012.

HUH?

Dus die informatie sturen over het promotietarief was opeens mijn inschrijving. Ik had de brief dan ook niet opengedaan omdat ik ervan uit ging dat het informatie was. Pas content. Ondertussen was al de tweede week september (dat gebrek aan organisatie speelt mij parten) en kreeg mijn mama telefoon van de facturatiedienst van DS om te vragen wanneer ik mijn rekening ging betalen. Nu had ik de situatie al eens besproken met de mama, dus informeerde zij de meneer aan de andere kant van de lijn dat ik helemaal niet had ingetekend voor de krant. Geen probleem, zei die, wij zeggen het wel af.

Dit is wel een jammerlijk gegeven, want ik was aan het overwegen om volgende maand het abonnement te starten (het loonbriefje laat dagelijkse papieren kranten toe) maar de methode waarop de marketing dienst van DS werkt steekt mij tegen. Dus nu zeg ik foert. Ik koop mijn krant wel om de hoek, ik krijg ze toch niet elke dag gelezen.

Ik weet dat het voor DS niet veel verschil maakt dat ik geen abonnement neem, maar ik hoop dat ze wel eens hun werkwijze over hoe ze hun abonnementen aan de man proberen te brengen herzien en de volgende keer gewoon flink een briefje met informatie sturen in plaats van een overschrijvingsformulier.

Okthxbye

 

Leave a Reply

