En hoe rijdt da nu, zo ne 208 Peugeot? #208trip

Na onze escapades in de nieuwe Peugeot 208 in Frankrijk, werd mij door vrienden en collega’s de vraag gesteld “En hoe rijdt da nu, zo ne Peugeot 208?”. Dus, bij deze, zal ik u dat eens vertellen zie.

Ni slecht jom, ni slecht. In alle eerlijkheid, in vergelijking met mijn knalgele ex-NMBS Renault Kangoo (mét cassette deck!), is natuurlijk bijna elk ander voertuig een verademing. Dus heel shiny en nieuw voor mij waren de snufjes waarmee het bakske uitgerust was: automatische lichten wanneer het donker wordt, automatische ruitenwisser bij een dropje regen en – wat ik het allerfijnst vond – een half tikje op de pinkers bij het in -en uitvoegen op de autostrade.

Voor een relatief “klein” autootje, heeft ie aardig wel wat plaats: een goeie koffer met plaats voor al onze bagage, een ruime achterbank en ook voor mensen met lange benen (zoals onderstaande) was er ruimte genoeg. Enkel het “schakelen en Ipad-den van passagier” tegelijkertijd bleek wat ellebogen werk te zijn. De GPS is standaard ingebouwd en maakt deel uit van de boordcomputer, waarin ook de radio en andere instellingen bekeken kunnen worden. Het aansluiten op Ipads en Iphones voor deuntjes bleek geen probleem, de 6 jaar oude Ipod echter herkende ie niet, wat wel jammer was, maar ik vermoed dat dat vooral aan de ouderdom van de verbazingwekkend-nog-steeds-levend apparaatje kan liggen.

Qua verbruik was het karretje wel helemaal mijn ding: op onze roadtrip naar Bordeaux en terug, zo’n 1800km op autostrades en kleine zig-zag weggetjes naast de Loire, zijn we amper 3 keer de tank gaan moeten vullen, ook wel voordelig natuurlijk dat het een dieseltje was. Het bakske houdt zichzelf ook 2 seconden vast bij een bergopwaarts vertrek in stilstand, wat heel handig bleek te zijn, behalve bij de meest-steile-parking-in-de-geschiedenis-van-de-mensheid-ooit in Orléans (waar we, vrees ik, toch wel een beetje rubber kwijtgespeeld zijn). Ook in de bochten houdt het netjes en in het algemeen in het zeer prettig rijden, zo ne Peugeot 208.

In alle eerlijkheid zou ik men Kangoo maar al te graag omwisselen voor de 208 (maar misschien wel een ander kleurtje dan het blauw, iets funky oranje misschien?) en ons pleidooi aan Peugeot “of we alsjeblief alsjeblief het autootje niet mogen houden?” was niet helemaal succesvol. 🙂

Dat was dus de lange versie, in’t kort:

“Awel, da sjeest echt goed en comfortabel jom, zo ne Peugeot 208!”.

 

 

One thought on “En hoe rijdt da nu, zo ne 208 Peugeot? #208trip

Leave a Reply

